Kokunun ikna gücü

Konu, 'Sosyal Psikoloji' kısmında _ayse_ tarafından paylaşıldı.

  1. _ayse_

    _ayse_ Moderatör

    [​IMG]
    Türkiye'de de artık oteller, mağazalar, spor salonları, müzeler, huzurevleri, hastaneler ve yiyecek sektörü, ''müşterilerinin hafızasına kazınmak'' için dünyada uzun yıllardır etkili bir pazarlama yöntemi olarak öne çıkan ''koku''yu kullanmaya başladı.


    ABD kökenli koku üreticisi Scentair'in Türkiye Genel Müdürü Linet Kazado, yaptığı açıklamada, dünyada, Sony Style, Disney World, Universal Studios, Burger King, McDonald's, Starbucks, Nestle, Pepsi, Four Points, Hard Rock, Hilton, Holiday Inn, Hyatt, Marriott, Ritz-Carlton ve Sheraton'ın da aralarında bulunduğu birçok firmanın, yıllardır kendilerine özel tasarlanan kokularla müşterilerini olumlu yönde etkilemeye ve zihinde kalmaya çalıştıklarını anlattı.

    Türkiye pazarına 5 ay önce girildiğini belirten Kazado, firmanın, müşterileri etkilemek için kahveden yasemine, dağ kokusundan yemek çeşitlerine kadar bin 600 farklı koku ürettiğini belirtti.

    Kokunun, dünyada ilk kez, 1980'li yıllarda Disneyland'da birtakım animasyonları canlı kılmak için kullanıldığını anımsatan Kazado, ''Yanmış tekerlek kokusu kullanılmış ve etkili olduğu fark edilmiş. Şekerleme kokusu kullanmışlar ve satışlar birinci ayın sonunda yüzde 40'lara varan artış göstermiş'' diye konuştu.

    Türkiye'de pazarlamada kokuyu kullanan sektörler arasında tekstil, kuyumcular, lokantalar, kafeler, oteller, müzeler, alışveriş merkezleri, huzurevleri, diş hekimleri, aksesuar ve takı mağazaları, mobilyacılar, teknolojik ürünler satan mağazalar gibi birçok firma bulunduğunu ifade eden Kazado, müşterinin mekanda daha uzun kalmasını ve tekrar ortama dönüşünü sağlayan kokunun, ciroyu yüzde 40 civarında artırdığını bildirdi.

    Türkiye'de Acıbadem Hastaneleri, Holiday Inn, Sheraton, Polat Renaissance Otel, Marriott Otel, By Otel, Damat, Ender, Zen Mücevheratın da aralarında bulunduğu birçok firma ile çalıştıklarını ve birçoğuyla da görüşmelerinin sürdüğünü belirten Kazado, müşterileri için bin 600 koku arasından en uygununu seçerek, özel bir koku belirlediklerini anlattı.

    Kazado, Türkiye'de şu anda gıda sektöründe kokuyu kullanan firma bulunmadığını ama görüştükleri firmalar olduğunu ifade ederek, son 10 yılda kişisel koku kullanımı yanında diğer sektörlerde kokuya yönelimin yüzde 71 oranında arttığını söyledi.

    Müzelerde savaş sahnelerini canlandırmak üzere yanık ve barut kokusu imal edildiğini, böylece ziyaretçinin olayları zihninde daha iyi canlandırdığını belirten Kazado, ''Huzurevleri ile çalışıyoruz. Koku sayesinde hem orada kalan insanlar hem de ziyarete gelen akrabaları mutlu oluyor. Çok güzel geri dönüşler alıyoruz'' dedi.

    ''İş yerleri için tercih turunçgil kokusu''

    Kokuların, bilinçaltına hitap ettiğini ve anıları canlandırdığını vurgulayan Kazado, marka ile kokunun bütünleşmesini sağladıklarını söyledi.
    Kazado, şöyle devam etti: ''Diş hekimi muayenehanesi için teskin edici özelliği bulunan lavanta ve vanilyayı öneriyoruz. Bu koku insanların kendini iyi hissetmesini sağlıyor. Kokuyu kullanan diş hekimleri, iptallerde azalma olduğunu söyledi.

    Yurt dışında iş yerlerinde de performansı artırıcı etkisi olan kokular kullanılıyor. Portakal, greyfurt ve limon kokuları zindeliği artırıyor ve hafızayı güçlendiriyor. Böylece iş yerinde daha verimli çalışılıyor. Mesela, Türkiye'de bir firma, ayrıca öğle saatlerinde ve çay aralarında kullanmak için vanilyalı kurabiye kokusu seçti. Amaç, bu zamanlarda çalışanları tam olarak rahatlatmak. Çalışan daha sonra yeniden turunçgil kokan çalışma mekanına giriyor.''

    Yılbaşı ve sevgililer gününe özel kokular

    Kazado, bazı mağazaların, gündelik kokuların yanı sıra yılbaşı ve Sevgililer Günü için ayrı kokular tercih ettiklerini belirterek, şöyle devam etti:
    ''Yılbaşı için daha heyecanlı, Sevgililer Günü için daha romantik ve sadakati artırıcı kokular tercih ediliyor.
    Çikolata kokusu, mutluluk hormonunu aktive ediyor ve iştah kabartıyor.
    Gül kokusu, kas gevşetici özelliği olduğu için doğumu kolaylaştırıyor, yurt dışında doğumhanelerde kullanılıyor.
    Portakal ve limon kokusu, zindelik tazelik ve güven duygusu veriyor.
    Adaçayı ve ıhlamur kokusunun teskin edici ve rahatlatıcı özelliği bulunuyor.
    Bergamot kokusu, stresli ortamlarda denge sağlıyor.
    Melisa kokusu analiz yeteneğini artırıyor.
    Papatya kokusu dinginlik veriyor.
    Yasemin kokusu güven duygusu veriyor, özellikle panik atak sorunu olanları rahatlatıyor.''

    Kaynak: AA
     
    Fahriye ve Psikolik bunu beğendi.
  2. psklkbyn

    psklkbyn Üye

    İknadan öte bir çok anıyı hafızada canlandıran bir etken. Örneğin kızarmış ekmek kokusunu ne zaman alsam aklıma küçükken sobada kızarttığım ekmekler gelir.
     
    _ayse_ bunu beğendi.
  3. psikocaner

    psikocaner Üye

    Kokular gerçekten çok ikna edici yönü var.
     
    _ayse_ bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş