Sınav Kaygısı

Konu, 'Sınav Kaygısı' kısmında İdea Aile Danışma Merkezi tarafından paylaşıldı.

    • “Sınavda çok heycanlanıyorum, elim ayağıma dolaşıyor.”
    • “Çocuğum gecesini gündüzüne katıyor. Ama sınavdan çıkınca ağlayarak eve dönüyor.”
    • “Sınavda bütün bildiklerimi unutacakmışım gibi geliyor.”
    • “Sınav günü geçene kadar eve misafir çağıramıyorum, evimizde neredeyse televizyon açamaz olduk.”
    Bu cümlelerin ülkemizde hemen hemen her evin bir kıyısından ya da köşesinden geçmekte olduğunu görüyoruz. Sınav kaygısı denen olgu, genç bireyin yaşam deneyimi olmaktan çıkıp baş edilmesi gereken ailesel bir sorun olmaktadır. Bu yüzden, sınav kaygısı çok boyutlu ele alınması gereken bir konudur.
    Çok kullanılan olgular, doğru zamanda doğru yerlerde kullanılmama riski taşırlar. Bu sebeple, önce kaygının tanımlanması yararlı olacaktır. Kaygı, kişinin bir uyaranla karşılaştığında bedensel, duygusal ve zihinsel olarak verdiği tepkilerin bütünüdür. Korku ve kaygı terimleri kimi zaman birbirinin aynısı gibi algılansa da, anlamlarında önemli farklılıklar vardır. Korku, özel bir kavrayış türüdür; kaygı ise bir duygudur (Beck, 2008). Korku, gerçek bir tehditle karşılaşıldığında yani fiziksel durumlarda ortaya çıkmaktadır ve düşünce süreci olarak gerçekleşmektedir. Korkunun kaynağı belirli iken, kaygıda belirsizlik söz konusudur. Korku kısa sürelidir ancak kaygı uzun süre varlığını sürdürebilir. Örneğin; örümcek görmek bazı insanları korkutabilirken, kimilerini bir seminerde konuşma yapmak kaygılandırabilir.
    Sınav kaygısı ise çoğunlukla kişinin mevcut bilgilerini kullanmasını engelleyen, kişiye yoğun bir rahatsızlık hissi veren ve işlevselliğini bozan bir kaygı türüdür. Belirli bir düzeye kadar hissedilen kaygı olması gereken bir duygudur. Kişiye hazırlanması ve sorumlulukları varsa yerine getirmesi için enerji ve motivasyon sağlar. Ancak yoğun düzeyde hissedilen sınav kaygısı kişinin kontrol duygusunun yitimine sebep oluyorsa üzerinde çalışmak faydalı olacaktır.
    Sınav kaygısının önemli sebeplerinden birisi sınava atfedilen çarpıtılmış düşünce biçimleridir. Sıklıkla olumsuz pekiştirilen sınav deneyimleri ile kişinin kendine duyduğu yeterlilik hissinin zayıflamasıyla kaygıları artabilir. Kişinin başarısızlık ile ilgili duygu ve düşünceleri, gerçekçi olmayan beklenti ve hedefleri, ailenin tutumu gibi çeşitli faktörler kaygı seviyesinin yükselmesine sebep olabilmektedir.
    Sınav kaygısı ile başa çıkmak için en büyük engel sınavın kendisidir. Çünkü, yüklü bir programdan geçen gençler vakit bulmakta zorlanmaktadır. Sanılanın ve hayal edilenin aksine, sınavdan sonra hayat aynı tempoyla devam edecektir ve üniversitede organizasyonu eksik gençler bu sefer farklı konularda sıkıntı yaşama ihtimali ile karşı karşıya kalacaktır. Bu sebeple, sınav kaygısına yönelik alınan danışmanlık sürecinde kaygının yanı sıra planlama ve organizasyon becerisi önemli bir unsurdur.
     
  1. birtat

    birtat Aktif Üye

    elektronik sınavlar geliyor..
    yeni bir kaygı daha eklenecek mi acaba
     
  2. psikocaner

    psikocaner Üye

    Rahat olmak lazım...
    Çalışan heyecan yapar. Çalıştım ama ya olmazsa diye. Hiç kitap yüzü açmayan adamın bir stresi olmaz.
     

Sayfayı Paylaş