1930’dan Sonra Thorndike’nin Öğrenme Kuramı

Konu, 'Kişilik Kuramları' kısmında KaPTaN tarafından paylaşıldı.

  1. KaPTaN

    KaPTaN EsEs'li Üye

    Daha önce açıklandığı gibi Thorndike 1930’dan sonra tekrar ve etki kanunlarında değişiklik

    yapmıştır. Bunun yanında bu kurama yeni kavramlar eklemiştir. Bunlar;

    • Etkinin yayılması,
    • Ait olma,
    • Çağrışımsal zıtlık gibi kavramlardır.

    ETKİNİN YAYILMASI

    Pekiştirme pekiştirilen doğru davranışın tekrar edilmesini sağladığı gibi pekiştirilmeyen

    fakat pekiştirilen davranışla yan yana yer alan yanlış davranışın tekrar edilmesine de neden

    olmaktadır. Bir başka deyişle pekiştirmenin etkisi doğru davranışla yan yana yer alan yanlış

    davranışa da yayılmaktadır. Hatta bu davranış cezalandırılmış olsa bile yanındaki doğru

    davranışa yapılan pekiştirmenin etkisi ile tekrar edilmektedir.

    Etkinin yayılması ile ilgili bir deneyde deneklere 1’den 10’a kadar sözcük öğretilmiş ve daha

    sonra deneklere sözcükler verilmiş numaraları sorulmuştur. Deneyi yapan kişi anında cevabın

    doğru ya da yanlış olduğunu söylemiştir. Buna rağmen ikinci denemede numarası yanlış söylenen

    sözcükler yine yanlış numarası doğru söylenen sözcükler ise doğru olarak tekrar edilmiştir.
    Yukarıdaki deneyde etkinin yaygınlığını belirtmektedir. Pekiştirilen davranışla diğer

    davranışlar arasındaki mesafe önemlidir. Mesafe arttıkça etki azalır. Ayrıca Thorndike

    etkinin yayılmasını öğrenmenin doğrudan doğasının bir kanıtı olarak görmektedir.

    AİT OLMA

    Thorndike ait olma kavramını iki şekilde açıklamaktadır. Bunlardan birincisi; uyarıcı bir

    durumda yer alan iki öğe birbirine ait ise ikisi arasında çağrışım olmakta; ancak bitişik

    olarak bulunan fakat birbirine ait olmayan öğeler arasında çağrışım meydana gelmemektedir.
    Ait olma kavramının ikinci kullanımı ise; tepkinin meydana getirdiği etki, organizmanın

    ihtiyaçlarıyla ilişkili ise öğrenme daha etkilidir.

    ÇAĞRIŞIMSAL ZITLIK

    Bu kavramı bir örnek üzerinden açıklayacak olursak bir birey alfabeyi baştan sona doğru akıcı

    bir şekilde söyleyebilirken, sondan başa doğru zorlanmaktadır. Yani birey uyarıcı tepki

    bağında her iki yönde de aynı performansı sergilemesi güçtür.
     

Sayfayı Paylaş