İletişim Modelleri

Konu, 'İnsan İlişkileri' kısmında Akep tarafından paylaşıldı.

  1. Akep

    Akep Site Admin

    İLETİŞİM MODELLERİ





















    ŞEKİL:Shannon ve Weaver’inİletişim Modeli, 1966










    KİŞİLERARASI
    SAĞLIKLI İLETİŞİMİN
    KOŞULLARI

    §BİREYSEL AYRILIKLAR VARDIR
    §GÖNÜLLÜLÜK ESASTIR
    §HER BİREY KARAR VERME GÜCÜNE
    VE HAKKINA SAHİPTİR
    §TÜM İNSANLAR SAYGIDEĞERDİR
    §GİZLİLİK ESASTIR









    KİŞİLERARASI İLETİŞİM


    SÖZLÜ SÖZSÜZ


    DİL DİL ÖTESİ YÜZ BEDEN MEKAN ARAÇLAR
    VE BEDEN TEMASI KULLANIMI







    KİŞİLERARASI İLETİŞİM

    SESLİ İLETİŞİM SESSİZ İLETİŞİM
    DURAKSAMALAR §GÖZ İLİŞKİSİ
    SESİN TONU §YÜZ İFADELERİ
    SESİN YÜKSEKLİĞİ §VÜCUT DURUŞU
    EEE, IHM SÖZCÜKLERİ §KİŞİSEL ALAN
    DUYGU TONU §KIYAFET
    TEKRARLAR §AKSESUAR
    SÖZE YANLIŞ BAŞLAMA §MEKAN KULLANMA
    GEREKSİZ SÖZCÜKLER §DOKUNMA
    AKICILIK §KAFA İŞARETLERİ
    DOĞALLIK §EL VE KOL DURUŞU
    SEÇİLEN SÖZCÜK §BACAKLARIN DURUŞU
    BEDEN YÖNELİMİ
    OTURMA BİÇİMLERİ






    İYİ DİNLEMENİN KOŞULLARI

    SESSİZLİK(SÖZ KESMEDEN)

    ANLATILMAK İSTENENİ ANLAMAYA ÇALIŞMA

    ANLATILANIN ALTINDAKİ DUYGUYU ANLAMAK

    KOŞULSUZ KABULLE DİNLEMEK

    DÜRÜST OLARAK DİNLEMEK








    FİZİKSEL OLARAK DİNLEME

    KONUŞANIN YÜZÜNE DOĞRU BAKMAK

    BEDEN OLARAK ONA YÖNELMEK

    GÖZLE İYİ BİR İLİŞKİ KURMAK

    KONUŞANA DOĞRU EĞİK DURMAK

    RAHAT OLMAK







    A-ETKİN DİNLEME

    ANLATILANLARIN BASİT TEKRARI

    ANLATILANIN DUYULDUĞUNA
    İLİŞKİN MESAJ

    ANLATILANLARIN ÖZETİ

    DUYGULARINI DİLE GETİRME BİÇİMİNDEDİR







    ETKİN DİNLEMENİN FAYDALARI


    KİŞİ KENDİNİ GERÇEKTEN DİNLEYEN KİŞİYE YAKIN HİSSEDER

    SORUNU İLK BAŞTAKİ KADAR
    ÖNEMLİ GÖRMEYEBİLİR

    SORUNUNU DİLE GETİRDİĞİ İÇİN,
    ÇÖZÜM YOLLARINI DA DAHA
    RAHAT DÜŞÜNEBİLİR







    B-KONUŞANIN TEŞVİK EDİLMESİ

    KONUŞAN KİŞİNİN ANLATTIĞI ANAHTAR SÖZCÜKLERİN TEKRARLANMASI İLE,
    (...YEMEK, ...GÖRDÜN. )

    TEK SÖZCÜKLÜ DEVAM ETTİRİCİLERLE,
    (..HI, ..EEE, ..SONRA,..BAŞKA.)

    KONUŞMANIN SÜRMESİNE YARAYACAK KISA SORULARIN SORULMASI İLE GERÇEKLEŞEBİLİR.
    (...NASIL OLDU?)








    C-DUYGULARIN KİŞİSELLEŞTİRİLMESİ

    KAYGI HİSSEDİYORSUN,
    ÇÜNKÜ SINAVIN SONUCUNU BEKLİYORSUN

    SINAVIN SONUCUNU BEKLEDİĞİN İÇİN KAYGILISIN

    .........DUYGU..........HİSSEDİYORSUN, ÇÜNKÜ................
    ..........OLAY/DURUM............İÇİN...........DUYGU...............








    İYİ SORU SORABİLME BECERİSİ
    VE SORU SORMANIN AMAÇLARI

    BİLGİ ALMAK

    BİLGİ VERMEK

    ANLAYIP ANLAMADIĞINI SINAMAK

    KARARA ULAŞMAK

    KONUYA DİKKAT ÇEKMEK







    NASIL SORU SORULMALIDIR?

    ÇOK ÖZENLE

    FAZLA OLMAYACAK ŞEKİLDE

    YARGILAYICI, HESAP SORUCU İZLENİM BIRAKACAK “NEDEN, NİÇİN, NİYE”
    SORU SÖZCÜKLERİNDEN KAÇINILMALI

    ”NE” VE “NASIL” SORU SÖZCÜKLERİ KULLANARAK

    ”AÇIK UÇLU” SORULAR SORULMALI






    AÇIK UÇLU SORU

    YÖNLENDİRİCİ OLMAYAN,
    KONUŞMAYI SÜRDÜREN SORU TİPİDİR

    DAHA FAZLA BİLGİ ALMAYI SAĞLAR

    KONUŞANIN KEŞİF YAPMASINA YARAR

    DİNLEYENİN DİKKATLİ DİNLEDİĞİNİ GÖSTERİR.

    ”NASIL” VE “NE “ GİBİ SORU KÖKLERİ UZUN AÇIKLAMALAR YAPMAYI SAĞLAYABİLİR.







    KAPALI UÇLU SORULAR

    EVET –HAYIR GİBİ KISA YANITLANIR.

    YANITLAYICI AZ DÜŞÜNÜR

    BELLİ GERÇEKLERİN ELDE EDİLMESİNDE YARARLIDIR

    İSTENİLEN ALANLA İLGİLİ KONUŞMAYI YÖNLENDİRİR

    OLUMLU İFADELERİ PEKİŞTİRMEK İÇİN KULLANILIR.







    İLETİŞİMDE SEN DİLİ

    KİŞİYİ SUÇLAYICIDIR
    DAVRANIŞTAN ÇOK KİŞİLİĞE YÖNELİKTİR
    YENİDEN KONUŞMA İSTEĞİNİ ENGELLEYİCİDİR
    KİŞİ KENDİNİ SUÇLANMIŞ
    VE ANLAŞILMAMIŞ HİSSEDER
    NEYE KIZILDIĞININ ANLAŞILAMAMASINA NEDEN OLUR
    KİŞİYİ GÜCENDİRİR, KIRAR
    KİŞİNİN DİRENMESİNE NEDEN OLUR








    ETKİLİ BİR İLETİŞİM BECERİSİ;
    BEN DİLİ

    ÖZELLİKLE OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI DURUMLARDA

    OLUMSUZ DUYGULARIN YAŞANDIĞI KİŞİYE, ÖNCE DAVRANIŞ YADA DURUM TANIMLANARAK

    BU DAVRANIŞ VEYA DURUMDAN NASIL ETKİLENDİĞİ BELİRTİLDİKTEN SONRA

    NE HİSSEDİLDİĞİNİN SÖYLENMESİNE DAYALIDIR...






    BEN DİLİNİN YARARLARI

    SEN DİLİNDEKİ GİBİ KİŞİLER
    SAVUNMAYA GEÇMEZLER
    BİREY KARŞISINDAKİNİ SUÇLU HİSSETTİRMEZ
    DİLİ KULLANAN KİŞİNİN,
    NEDEN O DUYGUYU YAŞADIĞI ANLAŞILDIĞI İÇİN İLETİŞİM SAĞLIKLI OLUR.
    BEN MESAJI ALAN KİŞİ
    BAŞKALARINI DÜŞÜNMEYİ DE ÖĞRENİR
    YAKINLIĞI ARTIRICIDIR
    ANLAŞMAZLIKLARI AZALTIR
    KONUŞAN KİŞİYİ,
    DUYGULARINI BİRİKTİMEDİĞİ, ETKİLİ OLARAK DİLE GETİRDİĞİ İÇİN RAHATLATIR.








    İLETİŞİMDE GÜVEN OLUŞTURMA

    TEPKİSİZ DEĞİL, SESSİZCE DİKKATLE DİNLEME

    KARŞIMIZDAKİNİN SÖYLEDİKLERİNİ
    ANLAYIP-ANLAMADIĞINI SINAMAK

    DAHA İYİ ANLAMAK İÇİN,
    EK BİLGİ İSTEYEN UYGUN SORULAR SORMAK

    DUYGULARI DOĞRUDAN İFADE ETMEK

    GİBİ DAVRANIŞLARLA GERÇEKLEŞİR.






    İLETİŞİMDE GÜVEN AZALTMA

    KONUYU HİÇBİR AÇIKLAMA YAPMADAN DEĞİŞTİRMEK
    DEĞİŞTİRİLEMEYECEK TÜRDEN KONULARA ODAKLAŞMAK
    GEREKSİZ VE YIKICI ELEŞTİRİLERDE BULUNMAK
    ÖĞÜT VERMEK VE İKNA ETMEYE ÇALIŞMAK
    ŞİDDETLE KARŞI ÇIKMAK
    HEMFİKİRMİŞ GİBİ GÖRÜNMEK
    YORUM YAPMA









    DİNLEME
    (NEDEN DİNLERİZ?)

    BİLGİ ALMAK İÇİN
    ZEVK İÇİN
    GERİ BİLDİRİM VERMEK İÇİN
    ANLAMAK İÇİN
    KİŞİSEL ÇIKAR İÇİN
    GÜÇ ELDE ETMEK İÇİN








    İYİ BİR DİNLEYİCİNİN
    ÖZELLİKLERİ

    SÖZ KESMEZ
    YARGILAMAZ
    KARŞILIK VERMEDEN ÖNCE DÜŞÜNÜR
    YÜZÜ KONUŞANA DÖNÜKTÜR
    KONUŞANI İŞİTEBİLECEĞİ UZAKLIKTA DURUR
    SÖZEL OLMAYAN MESAJLARI GÖZLER
    NE DENDİĞİNE ODAKLAŞIR
    DİNLERKEN NE DİYECEĞİNİN PROVASINI YAPMAZ
    SON SÖZÜ SÖYLEME ÇABASINA GİRMEZ






    İLETİŞİMİN ENGELLERİNDEN
    SORUNA ÇÖZÜM ÖNERMEK

    EMİR VERMEK, YÖNLENDİRMEK
    UYARMAK, GÖZDAĞI VERMEK
    AHLAK DERSİ VERMEK
    ÖĞÜT VERMEK, ÇÖZÜM YADA ÖNERİ GETİRMEK
    ÖĞRETMEK, NUTUK ÇEKMEK, MANTIKLI DÜŞÜNCELER ÜRETMEK







    İLETİŞİM ENGELLERİNDEN YARGILAMAK, DEĞERLENDİRMEK, BASTIRMAK

    YARGILAMAK, ELEŞTİRMEK, SUÇLAMAK

    AD TAKMAK, ALAY ETMEK

    YORUMLAMAK, ANALİZ ETMEK






    İLETİŞİM ENGELLERİNDEN,
    KİŞİNİN KENDİSİNİ İYİ HİSSETMESİNİ SAĞLAMAK, SORUNU YADSIMAK

    ÖVMEK, AYNI DÜŞÜNCEDE OLMAK,
    OLUMLU DEĞERLENDİRMELER YAPMAK

    GÜVEN VERMEK, DESTEKLEMEK, AVUTMAK






    İLETİŞİM ENGELLERİNDEN
    SINAMAK VE SORGUYA ÇEKMEK İÇİN SORU SORMAK

    SORU SORMAK, SINAMAK, SORGUYA ÇEKMEK




    İLETİŞİM ENGELLERİNDEN İLGİLENMEMEK, DİKKATİ BAŞKA YÖNE ÇEKMEK

    SÖZÜNDEN DÖNMEK, ALAY ETMEK, OYALAMAK, ŞAKAYA BOĞMAK,
    KONUYU SAPTIRMAK
     

Sayfayı Paylaş